Túramotororos blog

Széles utat!

Széles utat!

Úton lévő értékek, avagy a motor nem trezor

2018. augusztus 14. - túramotor

Széles utat!

Bárhonnan is nézzük, nem kevés értékkel gurulsz. Mint oly sok minden, ez is nyilván egyenes arányban van pénztárca vastagságával, de a pár százezer forinttól kezdve egy kisebb lakás ára is lehet a motor és a kiegészítők ára. Gondolom az is nyilvánvaló, hogy senki nem szeretné, ha az a csöppet sem kellemes meglepetés érné, hogy a motorja hűlt helyét látja, vagy a felszerelését lovasítják meg. Nézzük, mit tehetünk.

Fejben dől el

Utazás során az értékeink őrzése már odahaza elkezdődik, fejben. Amikor utazom, én mindig igyekszem láthatatlan lenni, nem felhívni magamra a figyelmet semmilyen módon. Legyek csak egy átlagos srác, aki gurulgat erre- arra, nem különösebben izgalmas. Pont ez az, ami kell nekem. Amikor kisebb túrákra készülök, már odahaza úgy pakolom össze a cuccot, hogy csak azok a dolgok legyenek velem, amikre okvetlenül szükség van. Nem kell az egész garázst hurcolászni, nem vándorkiállításra megyek, csak motorozni.

Iratok, pénz

 

bizt_4.jpg

Ez az, ami mindig nálam van. Ha tudom, hogy nem fogok sétálgatni, és a kirándulás alatt végig rajtam marad a kabát, akkor a dzseki belső zsebében van a tárcám. Tankoláskor könnyen elérhető, fizetek, visszateszem, és lehet is menni tovább. Igazoltatáskor szintén- a fizetős részt ki szoktam hagyni :). Ha városnézés is szerepel a programban, akkor övtáska, amit szigorúan magammal viszek még akkor is, ha csak kifliért ugrom be a sarki pékségbe. Igen, még akkor is ha előre láthatólag csak öt perc lesz az egész. Iratot nem hagyok sem autóban, sem motoron, ez nálam ökölszabály. Törték már fel autónkat, benne a feleségem összes iratával, tudom mit jelent mindent pótolni. Inkább passzolnám ezt a lehetőséget.

Mindig van nálam pár ezer Forint apró, ami a kabátom egyik zsebében. Ha megállok egy kis faluban, és bemegyek a presszóba inni egy kávét, ebből fizetek. Nem matatok a tárcámnál, nem mutogatom, hogy hol van, mert nem tartozik senkire. Csak annyit látni, hogy kotorászom a zsebemben, előhalászok egy két ezrest, fizetek. Nem nagy ügy. Kerülöm a feltűnést, külföldön még inkább.

Van úgy, hogy több készpénzzel utazik az ember, bár Európa legtöbb országában nagyon jól elboldogulok a kártyáimmal. Készpénz csak annyi van nálam, amennyi fagyira, út menti kajálásokra, kisebb kiadásokra kell. Nagyobb része a tárcámban van, apró a zsebben, abból fizetek ebben az esetben is. Csak annyi pénzt tartok magamnál, amennyi arra a napra kell, a többit, ha megoldható a szálláson hagyom. Ha nem, akkor több részre osztom, ne legyen az összes egy helyen.

Parkolni, okosan

bizt_1.jpg

Igyekszem mindig egy forgalmas helyen hagyni a gépet. Kávézó terasza előtt, főtéren, forgalmas utcán, stb. Olyan helyen, ahol a csibész nem tudhatja, hogy nem figyelem a mocit a teraszról. Persze, nem 100%, hogy nem figyelik ki, hogy éppen merre sétálok, és közben kezdenek el "dolgozni." Úgy vagyok vele, hogy ha meg akarnak lopni, úgyis meg fognak, csak a lehetőségeket igyekszem csökkenteni, amennyire lehet.

Első szint: Ponyva

bizt_2.jpg

Ha tudom, hogy hosszabb ideig parkolok egy városban, leterítem a gépet ponyvával. Egyrészt védi a naptól, esőtől, másrészt nem csak ápol, hanem el is takar. Amit nem látsz, azt nem akarod talán elvenni, nem akarsz matatni alatta, elég feltűnő lenne. A tolvajok a legtöbb esetben a legkönnyebb, leggyorsabb prédát választják, ha több motor is van a placcon, talán nem azt kezdik el csócsálgatni, amelyik le van takarva. A ponyva tehát egy elsődleges védelmi vonal.

Második szint: Féktárcsazár, kormányzár

bizt_3.jpg

Nem akarok egyik gyártónak sem reklámot csinálni, de azért az elgondolkodtató, hogy lehet venni tárcsazárat 3000 és 30000 magyar pénzért is. A 3000 forintos kínai vacak a semminél több, de csak egy hajszállal. Kb. annyi ideig tart leszedni kulcs nélkül, mint kulccsal, a videómegosztó a barátod, keress rá. Vannak mozgásérzékelős, riasztós csodák, bár szerintem nagy ívben tesz rá mindenki arra, hogy szól a riasztó valahol. Ezért kell olyan helyen megállni, ahol ez nagyon zavaró tud lenni: belváros, forgalmas hely!

Viszont, amit nem értek: a legtöbb ember az első féktárcsára teszi a zárat. Miért is? Ha felemeli valaki az első kereket, simán el lehet gurítani a gépet. Ha viszont lezárod a kormányt a kormányzárral, és a hátsó tárcsára teszed a zárat egy kicsit nehezebb a mutatvány, próbáljon meg valaki egy megpakolt, kb. 260 kg- os mocit feltűnés nélkül kézben elvinni a közelben parkoló teherautóig... Sok szerencsét! Persze, láttam én is olyan videót, amin két pillanat alatt dobják be a furgonba a motort a legények, négyen. Ezért kezdtem azzal: okos helyen kell parkolni, lehetőleg úgy, hogy ne lehessen megállni a motor mellett furgonnal. Pl. sok helyen autóval behajtani tilos, de motorral be lehet menni. Élek a lehetőséggel!

Harmadik szint: lánc. Ha "rázós" helyen kell hagyni a gépet, akkor a lánc egy elég jó megoldás. Hátránya, hogy nagy helyet foglal, és egy minőségi darab majd' 10 kg... Eddig még nem voltam olyan helyen, ahol szükségét éreztem volna, bár lehet, hogy pl. Pest bizonyos területein indokoltnak érezném- nem szoktam arra járni motorral :)

Eddig optikailag látható dolgokról volt szó, nyilván itt az a cél, hogy vizuálisan is értesítsük a nagyérdemű közönséget: megnehezítjük a dolgát, amennyire csak lehet. Van viszont két tippem, amit érdemes lehet meglépni.

1.) Titkos kapcsoló. Az én motorom elvileg csak a saját kulcsával indul. Ha tehát valahogyan megszerzik, és nincsen rajta a féktárcsazár, szabad a pálya. Lehet tenni azonban a gépre egy titkos kapcsolót valahová, ami megszakítja a gyújtást, így hiába indítasz kulccsal, nem történik semmi.

2.) Nyomkövető. Itt sem szeretnék reklámozni egyetlen terméket sem, érdemes egy kicsit keresgélni. Vannak nagyon ügyes megoldások a piacon, kifejezetten motorok védelmére, nyomkövetésére. Ha már megtörtént a baj, legalább esély legyen megtalálni a gépet. Elég szkeptikus vagyok ezzel kapcsolatosan, mert egy GPS jeladó nem talál jelet egy alagsori garázsból, vagy parkolóházból. Így elvileg annyi időd van követni a mocit, amíg úton van. Ez nagyon kevés ahhoz, hogy értesítsd a rendőröket, és utánuk eredj.

Ha többen vagytok, pl. egy motoros túra alkalmával, az más tészta: pár percen belül díszkíséretet kap a furgon, és lesz egy kellemes beszélgetésetek az urakkal... A yardnak én ebben az esetben is szólnék, nehogy még a végén engem vegyenek elő önbíráskodásért, hogy cibálom lefelé a motort a kisteherről. Külföldi, hosszabb utakra biztosan be fogok szerezni valamilyen kütyüt.

Értékmegőrzés

Már az elején tisztáztuk, hogy csak a legszükségesebbeket viszem magammal. Csak azt hagyom a motoron, ami nem nélkülözhetetlen: ha ellopják, gyorsan és olcsón pótolni tudom, akár út közben is. A műanyag top- boxokat nagyon könnyű kinyitni, értéket nem hagyok benne! Váltóruha, esőruha, papucs, tusfürdő, stb. Ha viszik, hadd vigyék! Ha nagyon biztonságosnak ítélem meg a helyet, a sisakot bele szoktam tenni a kabáttal együtt, így kényelmesebb a séta. Ha nem, a sisak jön velem! Nem csak a relatíve nagy értéke miatt, hanem azért is, mert ha ellopnák, nem tudnék továbbmenni. Így hát inkább a kobakkal sétálgatok, nekem ennyi belefér.

A soft bagekkel ugyanez a helyzet: egyrészt viszonylag könnyen leszedhetőek a motorról, másrészt nem túl biztonságosak, szóval csak okosan. Ebből a szempontból az alu dobozok a nyerők, ha biztonságban akarsz tudni komolyabb értékeket a motoron, akkor nem nagyon van alternatíváuk.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szelesut.blog.hu/api/trackback/id/tr5414179785

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása